Urlop

Biuro Koła PZN w Starogardzie Gdańskim w miesiącu sierpniu ma urlop.

Szlakiem Dworków i Pałaców Północnych Kaszub

Dnia 9 lipca br. 46 osobowa grupa z Koła PZN w Starogardzie Gd. udała się na jednodniową wycieczkę. Rozpoczęliśmy ją zwiedzaniem dworku w Sławutówku. Jest to budynek z cegły, stylizowany na zamek. Następnie aleją lip pojechaliśmy do Rzucewa. Pałac ten został odrestaurowany i utworzono w nim Hotel Jana III Sobieskiego. Kolejnym punktem było zwiedzanie rynku i portu rybackiego w Pucku. To najstarsze miasto na Kaszubach, które oferuje turystom rozmaite atrakcje. Warto tam zobaczyć: Muzeum Ziemi Puckiej, kościół, zegar słoneczny oraz port. Po krótkiej przerwie na lody ruszyliśmy do Kłanina. Jest to zespół pałacowo-parkowy. Obecnie można w nim urządzać imprezy okolicznościowe. Ostatnim obiektem jakim zobaczyliśmy to pałac w Krokowej. Odbudowany w 1990r. ze środków unijnych na Kaszubskie Centrum Kultury. Zachwycił nas tam park z wieloletnimi drzewami.W restauracji ,,U Luizy” zjedliśmy obiad a przy kawie był czas na rozmowy i odpoczynek. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Piaśnicy, gdzie oddaliśmy hołd 12 tyś. pomordowanych Polaków w czasie II wojny światowej. Jest to miejsce pamięci i zadumy. Przez całą wycieczkę towarzyszył nam przewodnik pan Jan, który bardzo ciekawie i obrazowo opowiadał o historii zwiedzanych miejsc. W godzinach wieczornych pełni wrażeń wróciliśmy do domu.

Znamy historię Polski - ''Od zaborów do niepodległości''

W tym roku nasza Ojczyzna obchodzi setną rocznicę odzyskania niepodległości. Z tej okazji w Urzędzie Miasta spotkali się członkowie KP PZN w Starogardzie Gd. by posłuchać prelekcji  przygotowanej i prowadzonej przez członka naszego koła, nauczyciela i miłośnika historii, Joachima Choina. Uczestnicy spotkania mogli posłuchać dziejów narodu polskiego od czasów zaborów do roku 1918. Prelegent ciekawie opowiadał o powstaniach narodowych, o bohaterskiej walce Polaków i o kształtowaniu się granic niepodległej Polski. W spotkaniu uczestniczyły 22 osoby. Zebranych poczęstowano kawą i słodkościami. Zarząd koła serdecznie dziękuje p.Joachimowi za ciekawą dwugodzinną prelekcję.

Wakacyjny wyjazd dla niepełnosprawnych dzieci

W pierwszym dniu wakacji 25.06. br. została zorganizowana wycieczka do Kościerzyny. Wyjazd ten kierowany był głównie dla niepełnosprawnych dzieci i ich rodzin. W autokarze prezes Koła Joanna Grabowska złożyła z okazji Dnia Dziecka najserdeczniejsze życzenia oraz miłych udanych, a przede wszystkim bezpiecznych wakacji. Kiedy dotarliśmy na miejsce rozdane zostały paczki ze słodyczami i udaliśmy się do Muzeum American Old Cars. Pani przewodnik opowiedziała grupie o zabytkowych amerykańskich autach, a dzieci były zachwycone ich kolorami i wielkością. Następnie pojechaliśmy do kościerskiego Aquaparku, gdzie przez dwie godziny korzystaliśmy z atrakcji i kąpieli wodnych. Na koniec zjedliśmy ulubiony przez dzieci obiad (frytki, mięso z surówką, napój) i czas było wracać do domu. W autobusie zmęczone maluchy zrobiły sobie drzemkę, ale po uśmiechniętych buziach widać było, że wyjazd bardzo im się podobał. Wyjazd był dofinansowany ze środków PFRON i uczestniczyły w nim 44 osoby.

Wycieczka do Gdańska

W dniu 8 maja 2018r. dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Rozwoju Borzechowa mogliśmy uczestniczyć w wycieczce do Gdańska. Na miejscu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i wraz z przewodniczkami udaliśmy się zwiedzać Starówkę. To uroczy zakątek miasta o ciekawej architekturze. Po trzech godzinach spaceru ulicą Długą doszliśmy do Muzeum II Wojny Światowej, które zrobiło na nas ogromne wrażenie. To budynek o dużej powierzchni, z wieloma eksponatami i obrazami. Trochę zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, czas było wracać do domu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na poczęstunek w McDonald's. Tam odpoczęliśmy i zregenerowaliśmy siły. Ten wyjazd to ciekawa lekcja historii. Zapewne każdy uczestnik wycieczki w Gdańsku był wielokrotnie, a to na zakupach, u lekarza czy u rodziny, ale z pewnością niewielu z nas interesowało się jego przeszłością. W wyjeździe uczestniczyło 55 osób w tym 44 to członkowie i przewodnicy KP PZN w Starogardzie Gd. Na zakończenie prezes Koła podziękowała pani Marii Tomana i Beacie Kornela za napisanie wniosku do Starostwa Powiatowego na wyżej wymieniony wyjazd oraz za dotychczasową współpracę.